Ahlan Bikum!

Tuesday, October 12, 2010

Sekitar DASAR 3

Pada 9 dan 10 Oktober baru-baru ini, ISMA Sarawak telah menganjurkan program Daurah Sarawak, atau singkatannya DASAR buat kali yang ke-3. Program telah diadakan di Dewan Seminar Pejabat Hikmah Kuching dengan dihadiri oleh kira-kira 40 peserta lelaki dan 40 peserta wanita dari pelbagai institusi termasuk Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), UiTM Kota Samarahan, Swinburne University, Kolej Sains Kesihatan Bersekutu (KSKB) dan beberapa ikhwah akhawat pekerja.

DASAR kali ini menampilkan Ustaz Anwar bin Soleh sebagai penceramah. Beliau merupakan ahli jawatankuasa HRD ISMA Pusat dan Yang di-Pertua ISMA Daerah Hulu Langat. Pengisian beliau yang begitu bersemangat dan santai banyak menekankan kepentingan tarbiyah dan amal Islam dalam membentuk generasi qur`ani dan masyakarat Muslim. Selain itu, program turut diisi dengan slot latihan dalam kumpulan (LDK) yang membincangkan permasalahan dan strategi dakwah di IPT masing-masing dan slot riadhah. Program tamat pada hari Ahad kira-kira jam 12 tengah hari.


Sebahagian daripada peserta yang fokus mendengar pengisian




Antara ikhwah Kolej Sains Kesihatan Bersekutu yang turut hadir


Peserta menerangkan hasil perbincangan masing-masing dalam LDK



Tidak ketinggalan ikhwah KSKB turut berkongsi idea


Wakil Pusat Pengajian Pra-Universiti UNIMAS siap dengan strategi masing-masing


Aktiviti santai LDK diharapkan dapat mencambah idea-idea baru


Kembali untuk pengisian pada sebelah malam


Pengisian terakhir daripada Ustaz Anwar Soleh


Ikhwah menyanyikan lagu tema pembakar semangat


Pengerusi bekerja keras memastikan kelancaran program tidak terganggu

Adalah diharapkan agar Daurah Sarawak (Dasar) kali ke-3 ini dapat memberikan cetusan idea baru, melebarkan fikrah ikhwah, dan meninggikan tsaqafah dakwah para peserta. Sehingga berjumpa lagi dalam Dasar yang seterusnya!

Disediakan oleh:

Ahmad Hisyam b Sabrani

No comments:

Post a Comment